Coronavirusul si activitatea de evaluare

Infectia cu COVID 19 a expus omenirea la o experienta total noua. Nu exista precedent care poate fi extrapolat. Statele experimenteaza si iau decizii orientate in special pentru protectia vietii cetatenilor. Un virus a atins evident si mediul economic dar pentru starpirea acestuia exista preocupari mai putine la nivel general. De aceea, dupa ce fiecare antreprenor sau profesionist liberal ia toate masurile sa isi mentina starea de sanatate nealterata, trebuie sa caute solutii pentru a-si proteja afacerea, atat cat este posibil. Chiar daca afacerile sunt puternic influentate de mediul economic general, unde parghiile antreprenorilor sunt mai reduse, exista zona imunitatii proprii fiecarei activitati, care depinde exclusiv de deciziile strategice si/sau manageriale. Pe scurt, fiecare afacere mica sau mare ar trebui sa creioneze un plan si daca pare prea pompos acest demers, atunci sa isi puna pe hartie niste actiuni pentru care sa aiba niste “cai de atac”.
In acest context, nici activitatea de evaluare nu este scutita de aceasta provocare. In momentul in care scriu aceste randuri in Romania sunt 37 de persoane raportate oficial ca fiind infestate cu coronavirus, nicio persoana nu a decedat din aceasta cauza, iar OMS a declarat starea de pandemie la nivel global.
Voi prezenta in continuare cateva directii care pot fi avute in vedere.

Relatia cu angajatii. Munca la domiciliu
Activitatea de evaluare poate fi desfasurata si de la domiciliu in conditiile in care exista asigurate cerintele minime legate de un spatiu fizic adecvat, tehnologia necesara (telefon, computer, imprimanta etc) si conexiune la internet stabila.
Aceste conditii sunt valabile si pentru evaluatorii care lucreaza independent si pentru cei care isi desfasoara activitatea in cadrul unei firme. Pentru cei care lucreaza singuri marele risc este cel al imbolnavirii pentru ca ii afecteaza atat personal cat si din perspectiva activitatii de evaluare.
In cadrul firmelor este la fel de importanta mentinerea starii de sanatate individuala, dar pentru a proteja activitatea firmei este benefica aplicarea masurii privind munca la domiciliu, care poate evita transmiterea unei eventuale contaminari intre colegii de munca.
Desigur ca si munca la domiciliu, pentru a fi eficienta, are particularitatile ei, respectiv: (1) evitarea contactului cu prea multe persoane din afara familiei, altfel nu se elimina riscul de contractare a virusului si nu se respecta cerinta esentiala de a restrictiona temporar circulatia in alte medii (2) munca la domiciliu nu inseamna concediu. Din contra, necesita a dovedi ca fiecare isi face treaba pe care o are de facut. As indrazni sa spun ca in aceste situatii critice se testeaza si seriozitatea si profesionalismul membrilor echipei. Aportul fiecaruia este esential si trebuie sa fie constienti cu totii ca a finaliza lucrarile la nivel ridicat calitativ si a le livra clientilor este strict necesar asigurarii veniturilor lunare. In acest situatii se vede mai bine cand unii traiesc pe munca altora
Nu in ultimul rand angajatorii ar trebui sa isi protejeze salariatii prin a le sustine locurile de munca si nu a incepe adaptarea la criza prin disponibilizari. Sau nu aceasta ar trebui sa fie prima masura. Asa cum am spus insa, ambele parti (angajator, salariat) trebuie sa isi acorde un respect reciproc fara sincope.

Relatia cu clientii
Ca in orice afacere, definitia clasica a clientului este “persoana care are banii mei in buzunarul lui”. In situatia actuala trebuia analizat cu atentie portofoliul de lucrari aflate in derulare si portofoliul de clienti. Pentru lucrarile aflate in derulare sa se stabileasca termene clare de finalizare si incasare a contravalorii muncii prestate. Pentru lucrarile viitoare este necesara o analiza a clientilor existenti sau a potentialilor clienti. In orice criza exista si castigatori si perdanti. Toti dorim sa fim de partea castigatoare. Dincolo de influentele externe si de vorba populara “un dram de noroc” avem nevoie de o gandire care sa fie pozitiva si lucida. Sa incercam sa anticipam volumele de evaluare pentru acordarea de credite noi, in conditii de restrictii severe de circulatie, volumele de reevaluari periodice pentru institutiile financiare, evaluari de impozitare care au termen limita pana la finalul lunii martie, expertizele judiciare, evaluarile pentru raportare financiara, fuziuni sau alte tranzactii intre firme. Este posibil sa fie nevoie de evaluari in domeniul restructurarii sau insolventei sau chiar in perioada de preinsolventa. Planurile de restructurare conform OG 6/2019 pot reprezenta o alternativa. Alocarea pretului de achizitie ca informatie utila notarilor si companiilor atunci cand se realizeaza tranzactii unde cumparatorul este o firma, reprezinta de asemenea o solutie posibila.
Nu in ultimul rand trebuie avute in vedere cu precautie intalnirile directe cu clientii. Sa fie alese atent spatiile, distantele intre persoane si normele de igiena. Cu cat se pot utiliza convorbirile telefonice, emailurile sau transmisiile video cu atat mai bine.
Follow the money e o expresie veche dar extrem de importanta in aceste zile. Sa identificam acei clienti care au nevoie de serviciile noastre in aceasta perioada si sa ii asiguram ca ne preocupam de sanatatea lor asa cum ne preocupam de sanatatea noastra.
Activitatea de evaluare nu va fi afectata decisiv de criza economica, pentru ca, asa cum spuneam, se fac evaluari si pentru companii aflate in criza. Virusul uman insa poate fi extrem de periculos si la nivel de business.

Relatia cu furnizorii
In orice lant de “productie” furnizorii au un rol esential. Ce inseamna insa furnizorii in serviciile de evaluare? In primul rand as sublinia furnizorii de internet si telefonie. Partea buna a acestui virus este ca nu se transmite prin mijloace electronice. Iar conexiunea la internet de oriunde si la serverul firmei si la imprimanta, este un element cheie. Sa fie scanate toate resursele necesare (cataloage, lucrari anterioare, studii de piata, informatiile primite de la clienti etc) astfel incat locul “safe” in care ne aflam sa reprezinte biroul virtual. Nu e complicat de transportat un calculator si o imprimanta daca accesul prin internet la resurse este asigurat. Cartusele de imprimanta si hartia, aparatele de indosariat si rechizitele clasice sunt alte elemente importante pentru a fi aprovizionate. Iar daca furnizori sunt si unii evaluatori (in cazul firmelor cu multi colaboratori) atunci se aplica regulile pe care le-am scris la capitolul legat de relatia cu oamenii si munca la domiciliu.

Cash Flow-ul
Organizarea si urmarirea intrarilor si iesirilor de bani este o alta activitate extrem de importanta. Controlul numerarului ajuta trecerea prin perioade grele. Sa avem in vedere toate facturile neincasate si sa facem toate demersurile sa le incasam. Sa facturam serviciile executate si nefacturate. Sa discutam cu clientii termene concrete de incasare a banilor sa nu ne asumam taxe de platit pentru sume neincasate de mult timp (vezi tva sau impozit pe venit)
Iesirile de bani sa fie de asemenea bine cantarite si sa nu platim decat lucrurile strict necesare. Salariile si furnizorii indispensabili.

Investitiile
Nu este o perioada propice pentru investitii care sa implice o imobilizare de resurse cu o recuperare incerta cel putin din punct de vedere al perioadei de timp. Investitiile ar trebui sa se orienteze spre back-up tehnologic respectiv spre un calculator de rezerva in cazul unui defect sau alternative de acces la internet fix sau mobil, dupa caz. Eventual de verificat back-upul informatiilor legate de lucrari si daca nu avem nevoie de un mediu de salvare suplimentar.

Pregatirea continua
Este recomandata evitarea zonelor aglomerate si foarte multe manifestari publice se amana. Nu inseamna ca noi nu putem citi sa ne informam suplimentar. Mai ales ca lucrand de acasa economisim macar timpul de deplasare in care sa reusim sa facem lucruri pentru care pana in prezent “nu am avut timp”. Varianta de pregatire on line ramane valabila si va trebui imbunatatita daca masurile restrictive se amana pentru mai multa vreme.

Deplasarile si Inspectia proprietatilor
Deplasarile trebuie evitate atat cat este posibil si pana nu sunt interzise prin lege. Zonele aglomerate, deplasarile cu avionul trebuie evitate. Reusita diminuarii consecintelor grave si a opririi epidemiei va sta in mod esential in atitudinea noastra civica.
Referitor la inspectia proprietatilor ea ramane obligatorie atunci cand informatiile de la fata locului, vazute de evaluator influenteaza semnificativ abordarea evaluarii. Acolo unde este posibil ca fotografiile sa fie realizate de colegi aflati in proximitate si fara o inspectie interna, sa se realizeze in acest mod. Nu cred ca poate fi stabilita o regula exacta “inspectia pe vremea COVID 19” dar trebuie sa nu scapam din vedere rolul inspectiei, si sa nu afectam calitatea rapoartelor de evaluare pe motive de virus. Mai bine nu le facem decat sa le facem “virusate” (adica prost)

Atitudinea civica
Dincolo de toate aspectele legate de business de mai sus, atitudinea civica este piatra de incercare a momentului. Evaluatorii si stafful ANEVAR, oameni educati, trebuie sa dea dovada de maturitate si de atitudinea de respectare a regulilor. Sunt reguli neplacute, care pot deveni si mai neplacute. Sa ignoram ca ne vine in minte expresia “nu am cum sa iau eu acel virus”. In acest moment chiar nu putem spune asa ceva. Sunt absolut convins de acest lucru, mai ales ca de cand am inceput sa scriu acest articol pana acum cand il termin, adica dupa cca 2 ore, numarul cazurilor confirmate este de 44.

Concluzie?
Nu avem concluzie. Avem doar “atentie la neatentie”………

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *