Ordonanța „amnistiei”- primii pași

Untitled-21

OG 6/2019 privind unele masuri de restructurare financiara a fost instantaneu „botezata” ca fiind o noua amnistie. Si de aici opiniile pro si contra moralitatii aplicarii unei asemenea decizii acum.

Daca trecem de titlurile ziarelor, ordonanta cuprinde niste masuri, care, aplicate corespunzator, pot conduce la materializarea unui efect benefic asupra tuturor partilor implicate (debitor, stat, alti creditori si experti independenti)

Toate detaliile tehnice sunt cuprinse in textul ordonantei si nu le voi prelua aici. Vreau sa raspund la urmatoarele intrebari: Care sunt primii pasi in aplicarea actului normativ?
Cine beneficiaza de masurile propuse si daca se sterge automat o parte din datorie? Care este interesul statului? Ce rol are expertul independent?

Care sunt primii pasi in aplicarea actului normativ?

1. Publicarea celor doua proceduri de aplicare ale capitolelor 1 si 2 din ordonanta prin ordin al ministrului finantelor publice in 15, respectiv 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei (adica sfarsitul lunii august si prima parte a lunii septembrie)
2. Companiile interesate de masurile prevazute de ordonanta notifica organul fiscal competent cu privire la intenția de restructurare până la data de 30 septembrie 2019, sub sancțiunea decăderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare
3. Contactarea de catre companiile interesate a unui expert independent (o companie de consultanta cu mix de competente) care sa realizeze planul de restructurare si testul creditorului privat prudent, pentru o discutie preliminara privind modalitatea de lucru
4. Eventuala discutie a companiilor interesate cu creditorii bancari existenti in vederea asigurarii „cofinantarii” prevazute de ordonanta (plata la zi a datoriilor curente) si eventuala implicare a acestora in sustinerea masurilor din plan
5. Emiterea de catre organul fiscal competent a certificatului de atestare fiscală pe care îl comunică debitorului.

Pe baza informatiilor rezultate din parcurgerea etapelor de mai sus se vor contura etapele urmatoare de realizat si raspunsurile la intrebarile ridicate de inaintarea in procedura.

Cine beneficiaza de masurile propuse si daca se sterge automat o parte din datorie?

Debitorii, persoane juridice de drept public sau privat (cu excepția instituțiilor publice și a unităţilor administrativ-teritoriale) aflați în dificultate financiară și pentru care există riscul intrării în insolvenţă, își pot restructura obligațiile bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 în cuantum mai mare sau egal cu un milion de lei, și neachitate până la data emiterii certificatului de atestare fiscalā, precum și obligațiile bugetare accesorii. Masurile nu se aplica acelor companii care indeplinesc condițiile pentru a beneficia de eșalonarea la plată reglementată de Codul de procedură fiscală.
Ordonanta nu prevede o stergere automata a „datoriilor eligibile” fata de buget ci are in vedere atat o posibila esalonare la plata, cat si o reducere de pana la 50% a debitelor intr-un interval de pana la 7 ani, exclusiv cu respectarea unor conditii impuse de lege.
In acest sens, dupa respectarea tuturor cerintele legii privind incadrarea debitorului in a beneficia de efectele ordonantei (din punct de vedere al respectarii cerintelor Codului de Procedura Fiscala invocate in ordonanta) un rol esential il vor reprezenta planul de restructurare si testul creditorului privat prudent.

Care este interesul statului?

Interesul statului trebuie sa fie in primul rand maximizarea sumelor care pot fi recuperate. Este evident ca firmele cu datorii mai mari de 1 milion de lei la 31.12.2018 au trecut sau trec prin dificultati financiare, iar statul, pana in acest moment, nu a uzat de declansarea procedurii silite sau de solicitarea deschiderii procedurii reorganizarii judiciare conform legii.
Rezulta, deci, ca unul dintre obiectivele principale il reprezinta sustinerea continuitatii activitatii acestor companii, situatie benefica atat pentru stat, cat si pentru toate celelalte parti implicate (actionari, salariati, autoritati locale, banci etc).
In acest sens, maximizarea sumelor recuperabile va trebui justificata prin realizarea realista, profesionista si asumata a planului de reorganizare si a testului creditorului privat prudent. Cele doua documente vor functiona in „cascada” primul fiind de fapt realizat din perspectiva debitorului (planul de reorganizare) iar al doilea (testul creditorului privat prudent) din perspectiva statului.

Care este rolul expertului independent?

Rolul principal este de a realiza cele doua studii intr-o maniera realista, profesionista si asumata. Cifrele previzionate in planul de restructurare, si care vor conduce la suma actualizata pe care statul o va putea recupera conform celor prevazute in plan, vor fi testate in cadrul testului creditorului privat prudent prin compararea cu sumele „ipotetice” pe care statul le-ar incasa in ipoteza declansarii executarii silite sau a demararii procedurilor prevazute de legea insolventei. Realismul cu care vor fi realizate aceste scenarii va reprezenta una dintre cheile reusitei acestei restructurari.
Responsabilizarea expertului independent se va realiza suplimentar prin implicarea acestuia in monitorizarea periodica a implementarii planului (periodicitatea urmeaza a fi stabilita prin norme). Va fi un moment al adevarului in care cifrele puse pe hartie vor trebui sa produca efecte concrete, iar daca acest lucru nu se intampla, ori planul va trebui ajustat, ceea ce tine de expert, ori aplicarea masurilor nu a fost corespunzatoare si acest lucru va depinde de managementul debitorului.
Referitor la cine poate fi expertul, in opinia mea va fi dificil ca toate operatiunile necesare sa fie realizate de catre o singura persoana. Cred ca o firma de consultanta care sa asigure resursele necesare atat profesionale, cat si cantitative, reprezinta o premiza esentiala pentru reusita planului. Analizand etapele procesului, consider ca sunt necesare atat cunostinele, cat si responsabilitatile legale ale unui consultant fiscal (privind incadrarea in cerintele codului fiscal si al celui de procedura fiscala, respectiv analiza istoricului vectorului fiscal), dar si cele ale unui evaluator autorizat privind, de exemplu, realizarea cash flow-ului viitor si estimarea valorii activelor (in eventualitatea darii in plata, sau in scenariul declansarii prevederilor legii insolventei) si, nu in ultimul rand, aportul unui practician in insolventa referitor la scenariul din testul creditorului privat prudent privind declansarea procedurii conform legii insolventei si folosind abilitatile si experienta acestuia din reorganizari anterioare. Nu vreau sa fiu limitativ si consider ca in profesiile liberale financiare care includ si auditorii financiari si expertii contabili, exista competentele necesare realizarii studiului de restructurare si a testului creditorului privat prudent intr-un mix de profesionisti adecvat. E important sa se aplece asupra acestui subiect si sa il trateze in cel mai profesionist mod.

Ca o concluzie, la aceasta prima trecere in revista a OG 6/2019, este ca actul normativ contine premizele necesare sa fie benefic tuturor partilor implicate sub conditia ca toate detaliile sa fie avute in vedere si sa fie tratat cu seriozitate atat de debitor, cat si de expertul independent.

Articolul a fost publicat pe portalul Financial Intelligence: https://financialintelligence.ro/adrian-vascu-senior-partner-veridio-ordonanta-amnistiei-primii-pasi/?fbclid=IwAR0yKB8sIBzAyEFA6BROZ9t7X4Nh3WkX9IpCtboTSKrdYU4k-LmpwQyVjHA

Dialogul pe aceeași temă, din emisiunea Back in Business din 5 august, de la Profit TV: https://www.youtube.com/watch?v=ns7ssLybbEY&list=PLUMNhGIhCStAxrfhLjowdBIUkeiZ6eb9O&index=6&t=0s

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *