Oare chiar crește impozitul pe sediile de firmă cu până la 2500%?

question-mark-1020165_1920Cifrele mari și mai ales cele cu impact negativ fac știrile. Și senzația. Și de aceea se propagă foarte repede. Pe fondul actual al sensibilității generale date de evenimentele tragice din Colectiv, cred că știrile alarmiste cu impact colectiv trebuie explicate în toate detaliile. Vreau sa mă refer acum la acest procent de 2.500%. Ziarele titrează că „impozitul pe locuințele folosite ca sedii de firme va crește cu până la 2500% anul viitor”. Să le luăm pe rând:

1. Prevederea din codul fiscal se referă la clădirile nerezidențiale. Este o forțare a pune semn de egalitate între clădirile nerezidențiale aparținând persoanelor fizice și locuințele folosite ca sedii de firme.

2. Clădirile nerezidențiale aparținând persoanelor fizice se referă la: hoteluri, spații comerciale, mall-uri, benzinării etc. Pentru acestea impozitul s-a aliniat cu cel plătit de către persoanele juridice. S-a îndreptat o inechitate. Deci nu acum impozitul este prea mare. Până acum a fost nesemnificativ.

3. Sediile de firme și de PFA nu sunt considerate automat clădiri nerezidențiale. Codul fiscal prevede că doar în acele cazuri în care sediul este declarat cu activitate economică și cheltuielile cu utilitățile sunt deduse de către entitatea juridică, clădirea va fi tratată ca și clădire nerezidențială. Astfel, majoritatea apartamentelor în care sunt sedii de firme sau PFA-uri, vor putea rămâne la sistemul actual de impozitare ca locuință. Pâna la urmă acel apartament a fost construit cu structură de locuința și nu ar trebui să fie cu ușurință încadrat la clădire nerezidențială. Astfel vor fi doar excepții situațiile în care vor crește impozitele pentru apartamentele în care sunt sedii de firmă sau PFA.

4. Creșterea de pâna la 2500% e asociată cu nereevaluarea clădirii în ultimii 5 ani. Trebuie înteles că acești 5 ani în cazul persoanelor fizice se pot număra doar începând cu anul 2016. Deci în anul 2021 se va putea discuta de o eventuală creștere a cotei de impozitare, dacă nu este îndeplinită cerința reevaluării din ultimii 5 ani.

q.e.d.

23 thoughts on “Oare chiar crește impozitul pe sediile de firmă cu până la 2500%?

  1. George

    Va rog sa imi explicati de ce nu ar putea considera acei 5 ani in mod retroactiv. Cu 2011. Ca se specifica, nu mai retin exact unde, evaluate sau achizitionate in ultimii 5 ani,

    multumesc

    1. Adrian Vascu Post author

      Cei cinci ani nu pot fi masurati retroactiv avand in vedere ca pana in anul 2016 persoanele fizice nu au raportat valoarea impozabila a cladirilor nerezidentiale. Incepand cu noul Cod Fiscal se modifica maniera in care sunt impozitate cladirile nerezidentiale apartinand persoanelor fizice.

  2. Ioana

    Buna seara. In primul rand as dori sa multumesc pentru clarificarile facute. Cum credeti ca se va calcula impozitul pentru un apartament cu regim mixt (in contractul de inchiriere pentru sediu firma apare cu o cota de 32.5% pentru utilitati)?
    Multumesc.

    1. Adrian Vascu Post author

      Aceasta speta nu are o solutie prevazuta acum in Codul Fiscal. Este foarte posibil ca intregul apartament sa fie considerat ca utilizare nerezidentiala. Dupa regulile actuale nu se pot evalua doar parti procentuale dintr-un apartament.

    1. Adrian Vascu Post author

      Daca in contractul de inchiriere scrie ca firma isi va deduce cheltuielile cu utilitatile, atunci apartamentul va fi considerat cladire nerezidentiala apartinand unei persoane fizice si va fi tratat ca atare. Foarte probabil proprietarul va creste nivelul chiriei cu valoarea suplimentara a cheltuielii suplimentare generata de aplicarea noilor reguli (diferenta de impozit si contravaloarea raportului de evaluare). Cand cele doua parti (persoana fizica si firma) nu sunt parti afiliate, aceasta cerd ca va fi reactia normala.

  3. Mihai1

    Buna seara, am o firma care detine un magazin online(functional) si un sediu social(contract de comodat) de la care nu se deduce nimic, sediul social nu este folosit fizic, administrarea magazinului online o pot face de oriunde. Incepand cu 2016 trebuie sa platesc noul impozit?

    1. Adrian Vascu Post author

      Buna seara. Dupa toate aparentele va incadrati in situatia sediului fara activitate economica. Cladirea va fi considerata ca rezidentiala deci impozitul nu va creste din cauza activitatii economice.

  4. Vali230

    Buna ziua,
    Detin un PF pentru activitatea de evaluator ANEVAR (nu exista cod CAEN la data inscrierii mele) si un PFA pentru activitatea de inginerie-proiectare si consultanta. Sediul social este adresa la care locuiesc si unde efectuez lucrarile pe calculator. Cum voi plati impozitul pe anul 2016? Il voi plati de 2 ori, dat fiind ca posed un CIF si un CUI?
    Va multumesc.

  5. Ciprian Nicolae

    Buna ziua si La multi ani!

    Articolul este foarte clar, dar vreau sa ma asigur: eu am doua apartamente inchiriate la doua firme, care isi platesc si deduc cheltuielile cu utilitatile. Aici e clar, sunt cladiri cu activitate economica si voi plati impozitul corespunzator. Unde vreau sa fiu clarificat este aspectul legat de evaluare: nu voi plati un impozit mai mare daca nu fac acum evaluarea? Prin mai mare inteleg comparativ cu impozitul corespunzator cladirilor nerezidentiale.

  6. DD

    DEPRECIERILE EXTERNE-FUNCTIONALE NU SE APLICA NICI IN CAZUL UTILIZARII COSTURILOR CONFORM FISELOR 1965-MATRIX SAU SE POT UTILIZA.

  7. Adina Mihaela

    Buna seara
    La ce se refera sintagma „fara activitate economica”, adica are activitatea suspendata? aduce adeverinta ANAF ca nu are activitate sau cum ati mai fost intrebat de Mihai, cu magazinul online, ca la adresa unde are domiciliu exista doar sediul social al unui PFA si nu sunt decontate cheltuielile cu utilitatilie. Nu sunt lamurita deloc cu cladirile mixte. In cazul acesta se afla marea majooritate cu sediul acasa, cei cu profesii iberale (zugravi, traducatori, electricieni, instructori scoala de soferi, experti, evaluatori, etc)

    1. Adrian Vascu Post author

      Cladrile mixte fara activitate economica, cum par cele precizate de dvs, vor fi impozitate ca si cladiri nerezidentiale.

  8. Gizella Vura

    Buna seara.
    Sora mea este coafeză, PFA cu norma de venit din anul 2002. Coafura funcționează într-o uscătorie de 10,15 mp. (8,12 util) la parter, amenajată pentru acesta (cu atorizație de la Primarie ). Locuinta familiei este in acelasi imobil, la aceași scară dar la etajul II. S-a încheiat in dec.2013 un contract de comodat între persoană si aceeași persoana PFA.
    Eu sunt economist și o ajut la plata impozitului, a contributiilor, depunerea declaratiei 392B, îi duc casa de marcat la verificat…
    Am intrebat la Primaria Oradea cum i se va calcula impozitul la spațiu. Mi s-a spus ca fiind spațiu cu altă destinație trebuie evaluat, în caz contrar se va plăti impozitul de 2% în loc de 1%( daca nu se evalueaza la ce valoare
    Este pe zi ce trece mai greu pentru ca Ea optând la norma de venit nu ar%?) NU are deductibilitate la nimic. Preferă această formă să nu fie stresată cu evidența. Abia ii ramane ceva, doar faptul ca este aproape de casa. Are 52 ani, nu prea are posibilitatea sa lucreze in alta parte.

  9. Biro Leonas

    Buna ziua am avut o societate care si-a desfasurat activitatea din 2013 pina in august 2015 cind am suspendat activitatea .Am primit de la primarie plicul cu valoarea impozitului dar e cam aceeasi cu cea de anul trecut.Mentionez ca in perioada cind am avut societatea in functiune nu am dedus nici o cheltuiala pe societate si am platit cheltuielile de intretinere ca persoana fizica.Va intreb daca impozitul pe locuinta va creste ,daca eu trebuie sa duc adeverinta ceva de la ANAF sau Registrul comertului,mentionez ca e imobilul in care locuiesc si la ora actuala.Cu stima

    1. Adrian Vascu Post author

      Impozitul nu ar trebui sa creasca din motive de utilizare a cladirii avand in vedere ca la 31 decembrie 2015 este utilizare rezidentiala. Daca va fi o crestere va rezulta din algoritmul de calcul aplicat de primarie

  10. Sandu Alin

    Am o casa la care mi s-a facut cadastru doar pe conturul exterior, fara sa am releveu (asa se face in ultimii ani!). Imi desfasor activitatea intr-o singura camera.

    1. Pot sa fac un releveu (pentru evaluare) numai pe acea camera, in cadrul conturului casei, doar cu stampila cadastristului, fara viza OCPI ?
    sau
    2. Evaluatorul trebuie sa-mi faca evaluarea pe toata casa?

    Va multumesc foarte mult!

Dă-i un răspuns lui Gizella Vura Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *